Thursday 6 August 2009

LOJI TENAGA SOLAR TERBESAR DI ASEAN -Oleh Hajah Saemah Zulkefli (Dipetik dari Media Permata,Khamis, 6 Ogos 2009)


SERIA, Rabu - Sejak sekian lama negara ini hanya bergantung sepenuhnya kepada gas asli dan diesel sebagai bahan api loji penjanaan tenaga bagi memenuhi keperluan yang tinggi untuk elektrik.
Keperluan terhadap tenaga oleh semakin meningkat dan ini bermakan semakin banyak sumber yang bernilai tinggi itu diperlukan secara komited setiap tahun, kata Timbalan Setiausaha Tetap (Tenaga) di Jabatan Perdana Menteri, Haji Ismail Haji Hashim.
Katanya menyedari perkara itu kerajaan melihat ke arah pelbagai pilihan yang bukan hanya untuk membolehkan negara mempunyai tenaga campuran yang lebih meluas dan pelbagai tetapi juga keselesaan dalam keselamatan tenaga dan ketahanannya.
Pembinaan Loji Tenaga Photovoltaic boleh dilihat sebagai langkah penting ke arah pencapaian matlamat itu, katanya ketika berucap melancarkan acara pecah tanah Projek Tenaga Suria (TSB) di Loji TSB berdekatan Stesen Jana kuasa Seria dekat sini hari ini.
Sistem itu akan menjadi Sistem PV yang terbesar di Asia Tenggara dan dijangka akan memulakan operasinya pada 2010.
Memorandum persefahaman bagi Projek TSB ditandatangani pada Ogos 2008 antara Bahagian Tenaga Jabatan Perdana Menteri dengan Mitsubishi Corporation (MC).
Projek itu memulakan gabungan projek demonstrasi photovoltaic solar (PV), berikutan lengkapnya spesifikasi teknikal sistem PV berlaku pada Januari 2009, Sistem Tenaga Japan AE (JAEPS) telah melantik MC sebagai kontraktor utama menjalankan projek itu pada dasar serah kunci.
Sistem PV akan mengangkat nominal kapisiti 1.2 MW, mengandungi enam jenis modul terkini yang berbeza dan modul berkenaan akan dipasangkan di kawasan loji Stesen Jana kuasa Seria di Daerah Belait dan disambungkan kepada grid elektrik yang ada sekarang.
Dengan penggunaan Sistem PV itu Bahagian Tenaga di Jabatan Perdana Menteri, Jabatan Perkhidmatan Elektrik dan MC akan bersama melakukan ujian dan penilaian ke atas sifat pencapaian bagi setiap modul PV berkenaan bagi melihat ketahanan dan kebolehlaksanaannya dalam keadaan iklim tropikal di Brunei.

No comments:

Post a Comment