Monday 17 August 2009

FOTOGRAFI FLORA DAN FAUNA DI PULAU TANJONG MAYA - By Kasha (Di Petik Dari Media Permata Pada Sabtu/Ahad, 15/16 Ogos 2009)






TUTONG, Jumaat - Badan Fotografi Persatuan Gemilang (Gemilang Foto) pagi ini mengadakan sesi penggambaran luar bagi merakam flora dan fauna di kawasan Pulau Tanjung Maya.
Pulau Tanjong Maya yang berseberangan dengan Taman Warisan mempunyai keluasan 30 ekar. Sebanyak 1507 pokok sudah dikenal pasti tumbuh di sini. Di antara 114 spesies tumbuh-tumbuhan itu adalah terdiri daripada 154 pokok getah, belunu 90 batang pokok, binjai, durian, kandis, mempelam dan lain-lain.
Tempat ini diura-urakan sebagai muzium pokok buah-buah tempatan. Ia juga akan dijadikan tempat beriadah, tempat penyelidikan dan destinasi eko-pelancongan.
Acara dimulakan dengan senamrobik di kawasan Taman Warisan. Peserta kemudian dibawa menyeberang pulau dengan menggunakan perahu. Ada beberapa pelancong dari Korea juga mengikuti penggambaran sambil membuat penyelidikan tumbuh-tumbuhan yang ada di kawasan ini, yang dipandu oleh Dr. Hamzah Abdul Rahman.
Ikut serta dalam rombongan ini adalah ketua kampung, Suib Md.Yussof. Aktiviti ini bertujuan untuk mengukuhkan silaturahim sesama ahli, memperlihatkan dan menanam kesedaran di kalangan ahli terhadap kemusnahan alam semula jadi, serta menguji ketahanan fizikal dan mental para peserta.
Aktiviti diakhiri dengan menanam anak pokok buah-buahan.

No comments:

Post a Comment