Friday 7 August 2009

MAHU TUBUH BADAN BANTU PEKERJA - Oleh Mohamad Asyramisyanie (Dipetik dari Media Permata ,Khamis, 6 Ogos 2009)


BANDAR SERI BEGAWAN, Rabu - Sekumpulan warga tempatan yang diketuai W. Boyd berhasrat untuk menubuhkan sebuah perkumpulan yang kukuh bagi membantu pekerja asing di negara ini yang ditindas oleh majikan mereka.
Pada hari ini Boyd mewakili empat rakannya menyampaikan derma kepada sekumpulan pekerja warga Thailand yang kehilangan kerja akibat penutupan syarikat tempat pekerjaan asal mereka di Kilanas.
Udom Yoraban, 46, mewakili rakan-rakannya ketika ditemui hari ini menerima sumbangan oleh kumpulan rakan Boyd yang mendermakan barang makanan seperti beras, gula, garam, minyak, susu, dan makanan tin.
Boyd percaya jika pekerja asing yang menerima layanan buruk pulang ke negara asal mereka pasti akan menjejaskan imej negara ini dan akan menjadi buah mulut.
Katanya: "Jika ini terjadi bukankah negara kita akan mendapat kecacatan imej dan jika ia berlaku pasti orang akan memandang kita sebagai sebuah komuniti yang tidak prihatin dan ini seharusnya kita elakkan."
Beliau yang pernah bertugas dengan Pasukan Polis Diraja Brunei itu pernah juga membantu pekerja yang ditindas dengan tiada gaji, penderaan dan membatu mangsa untuk membuat aduan melalui saluran yang betul kepada pihak berkuasa. Beliau mengharapkan kes yang menimpa 28 pekerja Thailand itu akan diberikan respons positif pihak berkuasa bagi memastikan tindakan yang sewajarnya diambil

No comments:

Post a Comment