Tuesday 7 July 2009

Kementerian tarik balik jualan sup Campbell's - Oleh Rafidah Jumat (Di petik dari Media Permata,Rabu, 1 Julai 2009)

BANDAR SERI BEGAWAN, Selasa - Kementerian Kesihatan hari ini mengumumkan penarikan balik sup berjenama Campbell's yang berkemungkinan mengandungi beberapa getah hitam.
Produk yang ditarik balik secara sukarela oleh Campbell's Soup Australia itu ialah Campbell's Country Ladie Potato dan Leek, 505g yang mempunyai kod batch 3T9PAL dan produk itu turut dieksport ke Singapura, kata kementerian dalam kenyataan media hari ini.
Regal Cream Products Pty Ltd pula membuat penarikan balik secara sukarela ke atas produk aiskrim, Bulla Creamy Classics - "Cookies & Cream" berjenama Bulla, 2 liter bekas plastik yang mempunyai tarikh mansuh pada 6 Oktober 2010 kerana produk itu berkemungkinan mengandungi beberapa keping plastik kecil.
Sebagai langkah berjaga-jaga, kementerian sedang membuat pemeriksaan di pasar raya seluruh untuk memastikan produk terbabit tidak ada di pasaran dan tidak diimport ke negara ini.
Sehubungan itu, kementerian menasihatkan para pengimport dan peniaga menarik balik produk terbabit, (jika ada) dari pasaran dan menyerahkannya ke Bahagian Kawalan Kualiti dan Keselamatan Makanan, Jabatan Perkhidmatan Kesihatan atau Pejabat-Pejabat Kesihatan di daerah-daerah untuk dimusnahkan.
Para pengguna yang memiliki produk-produk terbabit juga dinasihatkan mengembalikan (jika ada) ke kedai produk itu dibeli atau menyerahkannya ke Bahagian Kawalan Kualiti dan Keselamatan Makanan, Jabatan Perkhidmatan Kesihatan atau Pejabat-Pejabat Kesihatan di daerah-daerah. Kementerian dalam kenyataannya juga memaklumkan peruntukan di bawah Bab 9 ceraian (1) sub-perenggan (i) Akta (Kesihatan Awam) (Makanan), (Penggal 182) menyebut sesiapa yang menyediakan, menjual atau mengimport makanan yang tidak sesuai dimakan manusia atau beraduk boleh dikenakan penjara selama lima tahun atau suatu denda atau kedua-duanya sekali.

No comments:

Post a Comment