Wednesday 22 July 2009

Fius elektrik turut jadi mangsa Oleh Rafidah Jumat (Di petik dari Media Permata,Selasa,12 Julai 2009)

BANDAR SERI BEGAWAN, Isnin- Wang tunai $900, fius elektrik, barang kemas, telefon bimbit dan dokumen penting adalah antara barangan yang dilaporkan hilang dalam tujuh kes curi yang berlaku di tempat berasingan bagi tempoh 13 hingga 17 Julai lalu.
Polis dalam laporannya hari ini turut merekodkan satu kes pecah kereta dan curi di kawasan letak kereta Kampung Sungai Bunga dengan barang yang dilaporkan hilang adalah bateri kereta terbabit.
Polis juga merekodkan tiga kes pecah rumah dan curi dengan barang yang dilaporkan hilang termasuk lampu spotlight, lampu jalan raya, kabel, fius, kamera, permainan PSP, cincin, beg dan dokumen penting.
Polis turut menerima laporan 23 kes curi dalam bangunan dengan barang yang dilaporkan hilang termasuk pemanas makanan, telefon bimbit dan seterika serta peti besi mengandungi maklumat sulit berserta dokumen penting. Berhubung dengan kes curi itu, polis memberkas tiga lelaki tempatan berusia antara 17 dan 20 tahun.
Laporan turut berkata dalam operasi bersepadu polis bersama Jabatan Perikanan baru-baru ini di kawasan perairan Brunei, 22 lelaki tempatan ditahan kerana gagal menunjukkan insurans dan lesen penambang.
Laporan lain yang direkodkan termasuk rosak barang, pemeriksaan perahu, mendatangkan kecederaan, pekerja lari dari majikan, rogol, gangguan melalui sistem khidmat pesanan ringkas dan telefon, ancaman, waran tangkap berhubung hutang piutang, keluar rumah, penderaan, tipu, menceroboh, percubaan membunuh diri dan bencana alam.
Kesalahan di bawah akta pula membabitkan Akta Agama, Akta Pelacuran, Akta Senjata Api dan Bahan Letupan, Akta Imigresen, Akta Kastam Dan Akta Dadah.
Sementara itu, kes kemalangan bagi tempoh 14 hingga 17 Julai lalu mencatatkan sebanyak 18 kes dengan seorang terkorban dan lima orang mengalami cedera ringan.
Daripada jumlah itu lapan kes berpunca daripada kemalangan kereta dengan kereta, lapan lagi kemalangan sendiri, satu kemalangan kereta dengan pejalan kaki yang melibatkan seorang kanak-kanak berusia lapan tahun dan satu kes membabitkan kemalangan kereta dengan binatang.
Daerah Brunei dan Muara mencatatkan 11 kes kemalangan diikuti daerah Belait (6) dan daearah Tutong (1).

No comments:

Post a Comment